söndag 20 juli 2008

Las cuevas de Ajuy

Tydligen ar jag inte sa bra pa att halla er uppdaterade pa vad som hander har nere utanfor Afrikas vastkust (nar jag tanker pa att det faktiskt ar bra mycket narmare till Afrika an vad det ar till Spanien har ifran kanner jag mig valdigt, valdigt langt hemifran), men det hander liksom inte sa mycket som kanns vart att skriva om. Men idag ar jag ju faktiskt ledig och da ar det val inte mer an ratt att jag faktiskt agnar atminstone nagra minuter at att dela med mig av vad jag gjorde for en vecka sen, en annan ledig dag.


I sondags, den 13 juli blir det val, akte jag pa en liten utflykt med Miguel, som ar det narmaste till en van som jag har har pa Fuerteventura. Han jobbar i receptionen pa hotellet och kommer ursprungligen ifran Venezuela, vilket betyder att han har jattesvart har och laser bildorrarna sa fort han satter sig i en bil. Den har sondagen hade vi bada ledigt samtidigt och vi bestamde oss darfor for att lamna Morro Jable och ta en tripp till lite andra delar utav Fuerteventura. Detta beslut tog oss efter ungefar en timmes bilresa langs med slingriga vagar mellan kruttorra berg och dalar, fram till varldens minsta by, Ajuy. Denna lilla hala ligger ungefar 50 meter fran en sot liten strand med jattesvart sand och ungefar 200 meter fran ett kritvitt, fore detta korallrev som i dagslaget ligger langt ovanfor havsytan. I samma omrade finns det dessutom nagra grottor in i berget och det var dessa som var vart egentliga resmal.

Aven om jag aldrig kommer att pasta att Fuerteventura ar en vacker o, sa blir jag mer och mer imponerad av denna gigantiska sandlada. Omgivningen ar sa fullstandigt annorlunda och aven om sjalva on inte ar sarskilt vacker sa ar havet det, och tillsammans bildar de landskap som kan ta andan ur dig och halla dig fangslad i en evighet.


Inga kommentarer: