torsdag 4 oktober 2007

Medieteknik när den är som bäst

Vad du gör spelar visst väldigt stor roll. Inte bara för dig själv, utan dessutom för alla andra du träffar. Och visst... vad ska man annars fråga människor man just mött, om inte vad de håller på med på dagarna? Det är ju inte direkt att man har så många andra ämnesalternativ. Åtminstone inte till en början. Alla vill veta vad alla gör.

Vad svarar man då egentligen på den lite utslitna frågan ”så vad sysslar du med då?”, om man inte ens själv vet vad man håller på med? "Jo jag pluggar ju." "Jasså? Till vadå?" "Civilingenjör i medieteknik." "Jaha... så kul..." och där dog konversationen. Vad i hela friden är medieteknik? Är det någon av oss förstaårare som faktiskt vet vad vi valt för utbildning och vad det är tänkt att vi ska pyssla med de närmaste fem åren? Är det ens någon av de andra, lite mer erfarna medieteknikerna som vet?

Idag fick jag dock sitta med på tre fantastiska föreläsningar om just medieteknik. Det pratades om kameror, kamerateknik och mörka rum. Hemligheten bakom alla framgångsrika filmer (nämligen lägerbålskurvan) avslöjades och kortfilmer visades. Eftermiddagen rundades sedan av med en spännande föreläsning om vad ljud egentligen är. Det pratades om det mesta. Det pratades om medieteknik. Jag fick äntligen känna mig som en av KTHs esteter på riktigt. Vad är medieteknik? Jo, medieteknik är allt.

Fem år är en lång tid. Men efter en dag som denna, då jag fått inse hur mycket jag faktiskt har att lära mig, önskar jag nästan att jag kunde få stanna på KTH för alltid. Nej, jag kan inte ge en konkret förklaring på vad medieteknik egentligen är och jag har ingen aning om vart jag kommer hamna när jag är färdigstuderad här på KTH, men jag hoppas att de närmaste åren kommer att vara precis lika intressanta som de tre timmar jag fick spendera i sydvästra galleriet idag - lyssnandes på medieteknik då den är som bäst. Jag hoppas att jag, när jag äntligen är 100% ingenjör, återigen kommer att få frågan ”så vad är egentligen medieteknik?” och att jag då med ett förtjust leende på läpparna ska kunna svara ”har du fem år, så ska jag berätta”.